fredag 15 juni 2012

Eiki

Det här mönstret köpte jag efter olyckan i Fukushima. Hon som designat mönstret samlade ihop pengarna och de gick till att hjälpa japanerna i deras nöd. Välgörenhet och ett vackert mönster är aldrig fel.


Sjalen var trevlig att sticka då mittpartiet var enkelt och skön tv-stickning och spetsdelen tillräckligt utmanande. Garnet köpte jag egentligen för strumpor, men efter att jag läst flere kommentarer om att garnet inte tål slitage, bestämde jag mig för att använda det till en sjal istället. Både garnet och mönstret har lägat ett tag o väntat på det rätta tillfället och nu var den stunden kommen.


Eiki on mielestäni oikein onnistunut huiviohje. Sopivasti helppoa neulottavaa ja sopivasti haastetta. Ohjeen ostin alunperin Fukushima onnettomuuden jälkeen, koska pidin näkemästäni ja suunnittelija lupasi lähettää huivista saamansa rahat Fukushiman uhreille. Lanka on sukkalankaa, mutta suunnitelmani langan suhteen vaihtuivat, kun luin ravelrystä, että lanka ei kestä kovaa kulutusta ja näin ollen päädyin käyttämään sitä huivissa.


Projektinfo:
Mönster: Eiki by Janel Laidman
Garn: Zitron Trekking pro natura, 81 gram
Stickor: 3,75 mm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar